Elektrikli otomobilde devrim: 8 Dakikada yüzde 100 şarj!

Yaratıcılarının savına nazaran, odun tabanlı yeni pil çeşidi elektrikli arabaların şarj mühletini kıymetli ölçüde azaltma potansiyeline sahip ve bu araçların çevresel sürdürülebilirliklerini önemli boyutlarda güzelleştiriyor.

Bu buluş, tüm ağaçların yaklaşık yüzde 30’unu oluşturan organik bir polimer olan ve lignin ismi verilen materyale odaklanıyor.

LİTYUM İYON PİLLERE BİYOBAZLI ALTERNATİF

Independent Türkçe’nin haberinde yer verdiği ayrıntılara göre Avrupa’nın en büyük ormancılık şirketi olan İsveçli-Fin firması Stora Enso’dan araştırmacılar, kağıt fabrikası işinin istenmeyen bir yan eseri olan ligninin, lityum iyon pillerde bulunan grafit anotun biyobazlı bir alternatifine dönüştürülebileceğini keşfetti.

Araştırmacılar, lignini sert karbona dönüştürerek batarya teknolojisinde “devrim” olarak tanımladıkları düşük maliyetli, ultra verimli bir anot yaratmayı başardı.

Stora Enso’ya bağlı Lignode’un başkanı Lauri Lehtonen, The Independent’a şöyle konuştu:

Maliyet açısından çok rekabetçi olacağız ama en heyecan verici olan performans.

Yüksek şarj oranları açısından, sert karbonlar sizi grafitin yapamayacağı düzeylere taşıyabilir. Grafit limitleri 40-50 dakika civarındadır ve 20 dakikaya ulaşmak için çok değerli bir silikonla karıştırabilirsiniz. [Lignin bazlı anotlar] 8 dakikalık şarj mühletlerine ulaşabilir.

Fosil tabanlı grafit şu anda akıllı telefonlardan kameralara, elektrikli araçlardan dronelara kadar çabucak hemen her şeyde yer alan tüm lityum iyon bataryalarda kullanılan baskın anot gereci.

Bu, yüksek kapasiteli şarj kelam konusu olduğunda sonlarının yanı sıra madenciliğinde ve üretiminde meydana gelen etraf hasarına karşın bu türlü.

Buna rağmen lignin anotlarının büyümesi ve üretimi, karbon negatiftir. Üstelik lignin anotların biçimsiz yapısı sayesinde iyonlar her taraftan girebilir ve kristal grafitten daha kolay ve süratli hareket edebilir. Bu da daha süratli şarj ve deşarj oranlarına imkan sağlar.

TEKNOLOJİ DEVASA ÇAPTA TİCARİLEŞTİRİLMEK İSTENİYOR

Stora Enso, bu teknolojiyi devasa çapta ticarileştirmeyi planlıyor. Kağıt sanayisinin küçülmesiyle, şirket şu anda odak noktasını fosil bazlı materyallerin yerini alabilecek sürdürülebilir eserler geliştirmeye kaydırıyor.

Lignin, yaklaşık 50 milyon tonluk potansiyel global arzıyla selülozun akabinde dünyadaki en bol ikinci biyo-kaynak. Bu global arzın şu anda yalnızca yüzde 2’si sanayi için kullanılıyor, geri kalanıysa güç için yakılıyor.

Önceki aylarda Kore’deki araştırmacıların yayımladığı bir çalışma, lignin bazlı gereçlerin, şarj edilebilir pillerdeki bağlayıcı, ayırıcı, elektrolit ve katot üzere öbür bileşenlere de nasıl uygulanabileceğini detaylandırıyordu.

Çalışmanın müellifleri, “Yeni stratejiler ve uygulamalar geliştirildikçe, daha etraf dostu ve daha ucuz lignin bazlı materyaller hayatlarımızı olumlu istikamette etkileyerek yeni bir paradigma yaratacak” yazmıştı.

Stora Enso geçen ay Norveçli bir güç depolama şirketiyle bir niyet mektubuna imza attı ve şu anda, 2025’e kadar anotları ticari ölçekte üretmeyi amaçlayan birinci fabrikasını açmayı planlıyor. Stora Enso bunda başarılı olursa, bu buluş ağaçlardan elde edilen değerli bir bileşenle yapılmış birinci sanayileşmiş pil olacak.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir